familjenhenemo

2013-07-29
14:32:00

Världens godaste sockerkaka

Hej!
 
Ny vecka (igen)! Har ni börjat jobba eller är det slutet av semestern? Jag har min sista vecka nu och Stefan har två kvar. Sen blir det lite strödagar ledigt i augusti också då vi ska ut på lite skoj!!
 
Idag ville Lisa baka efter frukost. Sockerkaka är alltid enkelt att "slänga ihop", så det fick det bli. Här ska ni få receptet på en såååå god och saftig sockerkaka. Den riktigt smälter i munnen!!
 
3 ägg
2½ dl socker
75 gram smör
1 dl vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Vispa ägg och socker ordentligt med elvisp. Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör om med sked. Smält margarinet. Häll på vatten och låt det koka upp. Häll "smörvattnet" i smeten och rör försiktigt, men noga så allt blandas.
Grädda i 175 grader på lägsta falsen i ca 45 minuter.
 
Såååå god till kaffet, men idag lyxade vi till det och åt den med vispad grädde och färska bär (jordgubbar, hallon och blåbär).
 
Smeten är godast, tycker Lisa
 
 
Nu ska jag ge mig ut i blåbärssnåren bakom tomten igen. Det började ju naturligtvis regna igår.....
 
Kram!!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: